Mertenmies.fi  -  Ajasta Ajattomaan
   < Takas
                                                        
8∞G             Ajasta Ajattomaan


                                       Harmaa Portti                                            Portista sisään  >>

-"Hei, kato!", pysähtyi tuo pienempi.

-" … kato, mitä?", isompi pysähtyi myös.


-"No kato! .. tonne! pienempi kuin jo vähän komentaa ja osoittaa sormellaan.

-"Aijaa … joku .. portti", tuumaa isompi, -"vai mikä se on."



vierekkäin-iso  



Portti

Se pienempi vähän mulkasee.

- "… vai mikä se o”, hän toistaa, ja jatkaa

 "... no se ON portti – ja tommone muuriki siin-o."

 


K KERTOJA


Näin kaksi kulkijaa, jotain kulkureita vissiin ...kuleksivat jossain kaukaisessa metsässä.

– Tai no, ei tuo toinen, tuo pienempi, ainakaan miltään kulkurilta näytä. Mikähän sekin lie.



MULKAISU


Se pienempi mulkaisee kuin vähän loukkaantuneena ympärilleen.


-"Aijaa, et "mikähä seki-lie", vai !

Kuules ny Kertoja, soom-MÄ, kulkuri-koala, sun tarinoittes toinen kulkija, eksä muka mua tunne ?"


K -"Aijaa, no niinpäs …

noi sun vaattees vaan vähä … juu, sinähän se siinä …”, yrittää Kertoja selittää,

"mutta kun tuolla on jo ... tai siis, niin .. täällä... on jo se, siis se koala, joka on kiertänyt maat ja mannut, meret ja taivaitten reunat ... niin, niin se on jo tuolla... sisällä.  Ja nyt sinä olet siinä?

En oikein nyt ymmärrä."


-"Aijjaa ... et sulle ei ookkaa viel kukaa kertonu", tuo pienempi hämmästyi.


-"Ai, kertonu mitä?" Kertoja on ihan ihmeissään.



Nyt se isompi kulkija puuttui keskusteluu,
kun tuo koalan salaperäisyys alkaa silmin nähden hermostuttaa tuota Kertojaa.

-"Niin, katsos Kertoja, se kai sinä olet, eikö?"

-"Niin oon, ainakin olen niin luullut ... mutta nyt en kyllä ymmärrä tätä juttua."


-"Joo kuule ... sellast sattuu sellast sattuu ku kiertelee vähä maalimaa... ", se pienempi keskeyttää.



-"Hei annas nyt KK, kun minä vähän avaan tätä asiaa", se isompi vuorostaan keskeyttää.
"Niin että, sinä et olekaan nyt tietoinen meistä?"


-"Kenestä meistä, tai siis teistä? ihmettelee Kertoja edelleen.


-"No, meist ... ku täs ny just seistää - ME. - MÄ .. ja toi isompi tos.
Ja om-meil nimekki, MÄ oon se K..."

-"Odotas nyt vähän KK", isompi taas keskeyttää. "Jos minä nyt vielä vähän avaan tätä, nimittäin ... tiedoksi nyt sinulle, siis Kertojalle, eikö niin, että ME olemme tämän tarinan kaksi uutta hahmoa, kaksi kulkijaa, jotka nyt tupsahdimme tähän portille. ... Eikös sulle todellakaan ole kukaan kertonut meistä?"

-"MULLE !? ... mutta minähän tässä olen se Kertoja, jonka tulee tietää ..."

-"Niin nii ... kaikkee sattuu kaikkee sattuu hyväs tarinas",  pienempi taas keskeyttää.



-"Odotas nyt vielä, KK."


-"Niin no, tämä nyt taisi tulla aika yllätyksenä" isompi jatkaa, "mutta ... joku nyt jossain on kuitenkin tähän portille tällaisen koukun piirtänyt, että ME ... olemme nyt tässä NE, tuonne sisään odottamassa, kunhan tuo Portti vain aukeaa.

Ehkä menemme tutustumaan tuohon kaikkeen, mitä tuolla muurin takana on.

Ellet se ollut sinä, Kertoja, niin sitten se Runoilija, tai sitten vielä joku muu. Mutta, ME tässä, kuitenkin olemme nyt NE kaksi kulkijaa. ... pysytkö mukana?"

-"No EN ... mutta jatka nyt kuitenkin", Kertoja huokaa vähän päätään pyöritellen,
"... jospa tähän nyt vaikka joku järki jossain kohden alkaisi syntyä.."




-"No, näin se nyt kuitenkin on, eli ME ... olemme kuin eksyneet tänne Portille, ja jos Portti aukeaa, niin ehkä me menemme sinne sisään vähän kulkemaan ja tutkimaan, mitä kaikkea siellä oikein on. - Tällainen suunnitlema meillä."

-"JOO, JA MÄ OON SE. K..."

-"KK, ootas nyt vielä vähän ... joten, jos me nyt vaan jatketaan tätä matkaa tuonne sisälle, niin eiköhän nämä palikat siellä sitten kohdalleen asetu - ja kerro sinä sitten ne tarinas, mitä sieltä irtoaa."

-"Mikkä palikat?" ... se pienempi.



-"Okeei", huokaa Kertoja hieman alistuneena. "No, mennään nyt sitten tällä tavalla. Ja TE olette sitten NE jotkut uudet, ja teillä on sitten jotku nimetkin, vai mitä.  ... ja vielä kai jotkut viratkin, vai."

-"OM-MEIL .. ja MÄ oon se K...".

-"Odotas vielä, KK, kerrotaan sitten tuolla sisällä, jos joku niitä kysyy. Must tuntuu, että tässä oli nyt ihan sopivasti uutta asiaa tuolle Kertojalle ... tähän hetkeen."

-"Okei okei, jatketaa ny sitte vaa - aukeis vaa toi portti ... tervev-vaa Kertoja, kyllä se siit sit selvii."

-"Niin juuri" vahvistaa isompi, "varmaan tuolla joku osaa sitten kertoa sinulle tämän kaiken tarkemmin. Terve vaan!"


Kertoja:  " T e r v e ..."  ja sellainen aika syvä huokaus.

- - -


ISOMPI ON SAMALLA KATSELLUT KAIKKEA HIEMAN TARKEMMIN


-"Joo, mikähän toi portti oikein on ... tuommoiset muuritkin siinä."

-"Nii’i … mikähä se ny-ois", toistaa se pienempi. -"Mennääs kattoo."


Se pienempi meni jo.


-"Hei odota, minäkin tulen!" , huutaa isompi perään.


PORTILLA


Se pienempi aloittaa.

-"Noni, porttiha se-o  –  ja  isoki viel, tommone vanha ja harmaa, tääl jossai ku ei missää, ja keskel ei mitää…


Isompi tuumailee itsekseen.


-"Nii’i, ja missähän me oikein ollaan, kun siinä kulkiessa ja rupatellessa, aika ja paikatkin katos

 – ja sit yhtäkkiä oltiinkin tässä - tommoisen oudon portin luona."

-"… niinpä."

-"… ja mikähän se oikein … tai siis, mitähän sen takana on – ja mihinkähän se vie,  ja ..."



Pienempi ei enää kuullut, vaan oli jo tutkimassa porttia tarkemmin.


-"Hei, tääl on joku lappuki oves – tuus lukee, säku oot noit lukumiehii, vai .. eks-ookki..."

-"Juu juu ...no, näytäs tänne sitä lappua."



Isompi tutkii hetken lappua … tavailee hiljakseen.


-"Lue nii et mäki kuulen – ehämmä mikää sun ajatustes kuulija oo", pienempi jo hoputtaa.


Isompi lukee nyt .. ääneen…


porttilappu


-"Noni, että tommoinen tarina … ja tämmöinen juttu tää sit o."

-"Ja hei katsos, KK, tossa muurin rakosessakin on joku paperi."


-"No .. mitäs-jos lukisit sit senki – äänee."

-"No joo joo … kuunteles nyt - ja lopeta se hyppeleminen – keskittyisit nyt sinäkin vähän ...

no niin, kuunteles nyt sitten:  Arvoisa kulkija ..." , isompi aloittaa...


Muurin-kirje-kap

Siinä sitten kaksi kulkuria, taino … no niin no, kaksi kulkuria ... tavaa jotain lappua.


-"Jonkun Linnan isännän kirje se vain onkin, tervehdykseksi kulkijoille."


Se pienempi, näköjään joku KK nimeltään, alkaa jo käydä vähän kärsimättömäksi.


-”Mitäs nys-sit … jäädäks-me tähä vaa oottelee vai .. lähetääks me menee?"

-"No jos nyt vähän aikaa katsellaan ja kuunnellaan – josko täällä vaikka tapahtuisi jotain."



JA SAMALLA HETKELLÄ

... yllättäen portti vähän narahti


Se pienempi, siis se KK, joka on lähempänä.


-"Hei, sehä onki vähä auki … kato!"

-"No niinpä, sehän onkin jo auki. Pitäisiköhän sinne vähän kurkata .. jos pikkuisen vaikka tost…"


SE KK MENI JO


-"Tuut-sä sielt – vai jäiksä jotai hautoo sinne!"

-"Tullaan tullaan … odota nyt vähän."

                                                                                                              Portista sisään  >>


Ja siinä ne kulkijat nyt sitten seisoo avonaisella portilla,
ja katselevat edessä avautunutta maailmaa.



-"Että sitte tämmöne paikka...", toteaa se KK ihmeissään.



*