|
KULKURI HÄMMÄSTYI
Vihdoin Kulkuri huomasi kääntää katseensä myös lattiaan - oli niin paljon muuta nähtävää.
-"Ai, katsos vaan ... joku teksti jo lattiassa."
-"Ai säki honasit."
-"Juu, katsoppas vaan, jotaihan siinä lukee - ootas hetki ..."
-" ... ja siis äänee, pliis."
-"No juu juu, tottaki .. ääneen. - No, kuuntelehan ..."
"Ihminen - vankila ... Ihminen, ajallisen elämän vanki ... ajallisen el... ?"
KOALA JO PUUHAILIS JOTAIN OMIAAN
-"Noh, kuunteletkos sinä ollenkaan?"
-"Joo joo, kuulen kuulen ... mut son sulle - sähä täs se ihmine oot - mäen-o."
-"Okei okei ... siis luen itsekseni, niinkö .. ja hiljaa."
Koala näytti peukkuaan ... vai .. onkos sillä peukkua.
KULKURI JATKAA LUKEMISTA - NYT ITSEKSEEN
-" ... sun huules liikkuu ..."
-"Mitäh!"
-".. nii mä sanoiv-vaa et sun huules liikkuu samal ky-sä... - tai no, antaa olla .. jatkav-vaa..."
-"No niin ... mihinkäs minä nyt jäinkään..."
KULKURI JATKAA LUKEMISTAAN - ÄÄNETÖNNÄ - siis vain huulet liikkuu -->

KULKURI PÄÄSI VIHDOIN LATTIATARINAN LOPPUUN
-"Aikamoinen juttu tuo olikin - oikea elämän tarina."
-"Oliks siin mitää jännää - tai kivaa - oliks mulle mitää, vaikkem-mä-ny ookkaa .. ihmine."
-"Ei siinä sulle oikeastaan mitään - ihan hyvä kun et kuullu - saat yöskin nukuttua rauhassa."
KOALA JO KATSELEE SALIIN NÄKYVIÄ OVIA
-"Mitäs me sitte ... tuol ois noit ovii ...
ja tos edes on sen sokeenki ovi - pitäisköhän meidän kurkata vaik sinne
- mut mä meen sit kyl ekana sinne sisää!"
-"Ai miksi, jos se kuitenkin on ... sokee."
-"Ei se oo - sen vaan pitää oppii kattelee vähä alemmaski ...hankkis vaik jotku .. monitehot, tai jotai."
SIINÄ NÄMÄ KULKIJAT NYT APRIKOIVAT SUUNTIA
-"Noh ... alas vai ylös?" koala jo vähän kärsimättömänä.
-"Niin no, eikös tuo, sen pihakaverin ovi ole aika sopivasti tässä hollilla. Mennääs sinne."
-"Okei - mut MÄ .. meen nyt sit ekaks!" 
-"Juu juu ... mee mee vaan, sinä sit - ekaks."
|
Ihminen - vankila
Ihminen
ajallisen elämän
vanki
- ajallisen kehonsa
vanki.
Vapaa ihminen
on kehonsa vanki.
Luullaan ett’
ihminen
on se näkyvä
kehonsa
vaan, ei –
ihminen, raukka
on kehonsa sisällä
ajallisen elämänsä
vankina.
Jollakin se vankila
on toimiva ja kaunis
kevyt – terve
jollakin se on
kauhea
ruma ja sairas
raskas taakka
elonsa loppuun
saakka.
Mutta, kaikilla tuo
vankila
on jatkuvasti
muuttuva
kaunis, kevyt …
raskaaksi
rumaksi ja
koettelevaksi.
Ja, raskas, ruma
ain raskaammaksi ja
rumemmaksi.
Kaikki vain yhdessä ajassansa lahoavat
vähien erin
katoavat
kunnes kerran
koittaa se suuri päivä
kun hän vankilasta
vapautuu
- ihminen
vankilastaan vapautuu.
On kaksi (elon)
tapaa:
- ihminen keskittyy
vankilaansa
kuin epätoivoisesti
sitä kasvattaa ja
kaunistaa
- ihminen keskittyy
itseensä
siel’ vankilansa
sisällä
ollen hetkin kuin jo
vapaa
hän vankilansa
unohtaa.
Mut’,
kumpaisellakin
on se suuri päivä
kun vankila yltänsä
lahoaa
ja hän huomaa:
-Olen vihdoinkin
vapaa.
Ja siel samassa
vankilassa
on hänellä
kaverina
se ajallisensa Mieli
jolla on ajallisensa
ajatus
ja Mielen kieli
jotka keventävät
tai raskauttavat
sen vangitun elämää.
Mut’ yhdessä he
kaikki
kuitenkin
ovat siinä samassa
vankilassa
koko ajallisen
elonsa
vaik’ kuinka monta
mitalia
roikkuis
kahleissansa
elon ajan
vaatteissansa.
Vangittuja siis
kaikki tyynni
olimme sitten
”vapaita” tai vangittuja
tällä elomme
matkalla.
Vaan, vangittu viel
olet sinäkin, CG
rinnallani kulkija
vangitut ovat
sinutkin vanginneet
omiensa kahleilla
ajallisensa
ajatuksilla
tiedoilla ja
taidoilla
- vajavaisilla.
*
Tuo CG on siis se ajallisen kasvava
tietävä ja viisas äly.
|